Po krótkim opisie do czego służą zakładki w Assetto Corsa, myślę że pora także zająć się jej młodszym bratem: Assetto Corsa Competizione, który jeśli chodzi o fizykę jest znacznie bardziej rozbudowany.

Tym razem będzie nieco więcej wiedzy, wraz z ogólnymi informacjami “co klikać gdy…”. Tutaj chciałbym podziękować samemu pracownikowi Kunos Simulazioni, który odpowiada za fizykę pojazdów w ACC: Aristotelisowi Vasilakos. Jego wiedza jest dostępna m.in. na kanale YT Aris.Drives. Postanowiłem “skondensować” i przetłumaczyć takie najważniejsze aspekty, wraz z jego discordowym “setup botem”, które powinny Wam pomóc poradzić sobie z zachowaniem samochodów i (mam nadzieję) w efekcie być szybszym!

“Pigułę” jak ustawiać można z powodzeniem stosować w zwykłej Assetto Corsa, jednak musicie mieć na uwadze, że ze względu na to, że np.: symulacja aerodynamiki jest znacznie prostsza – zmiany mogą nie być tak wyczuwalne, a taki bumpstop praktycznie nie ma zastosowania.

No i ostatnia ważna informacja. Nie będziemy się tutaj zajmować poprawianiem setupu telemetrią. Używanie Motec i2 Pro, czy innych tego typu aplikacji do odczytywania telemetrii z Assetto Corsa Competizione zasługuje na oddzielny wpis, który może w przyszłości się pojawi.

Zanim jednak przejdziemy do tego, co zmieniać, zajmijmy się samym ekranem konfiguracji/setupu samochodu, gdyż jest tam sporo znaczących różnic. Aby Wam ułatwić, przygotowałem zrzuty ekranów z wersji PL i EN, abyście mogli spokojnie ogarnąć. W “pigule” będę stosował oba pojęcia, aby niezależnie od Waszej wersji językowej, mogli spokojnie zadziałać.

Na pewno zauważycie brak okienka “Car Status”. Wynika to z tego, że samochód ma mieć wartości takie, jakie ustawicie. Przykładowo, jeśli macie Camber -3.4, nie musi Was obchodzić, że po założeniu twardszych sprężyn, samochód się podniesie, a Camber zmieni. Assetto Corsa Competizione przelicza te wartości i dostosowuje resztę parametrów tak, że zmiana jednego ustawienia, nie zmieni Wam pozostałych – oczywiście mówimy o statycznym samochodzie. Są ustawienia, które zmieniają inne parametry już podczas jazdy, np.: wpływ twardości sprężyn na to, jak się będzie zmieniał camber w zakręcie/hamowaniu, czy temperaturę opon a tym samym i ciśnienia. Po tej dobrej wiadomości jest też zła. samochody różnią się możliwościami ustawień. Niektóre będą miały np.: 4 kliknięcia na stabilizatorze, inne 20. Niektóre dadzą możliwość zmiany przedniego splittera, inne nie pozwolą na jego dotknięcie. Miejcie to na uwadze.

Będę także opisywał podstawowe zastosowanie tych ustawień. Jeśli chodzi o już konkretną poradę “co zrobić gdy” to znajdziecie je na samym dole. Całość jest podzielona na kilka zakładek, abyście mogli szybko znaleźć recepty na Wasze problemy z samochodem na torze.

1 opony / tyres

Pierwsza zakładka, która będzie dla nas także pierwszym źródłem informacji o samochodzie. Tutaj dowiemy się m.in. czy nasz camber ma sens.

Przede wszystkim z danych “informacyjnych”

PSI hot. Najwyższe ostatnie zarejestrowane ciśnienie. Po pierwszym wyjeździe na tor, kiedy zaczynamy się dobrze czuć i robimy w miarę stałe lapy, najlepiej normalnie zjechać do PIT i na początek spojrzeć na psi hot. Następnie sprawdzamy, ile nam brakuje, bądź mamy za dużo w stosunku do optymalnego okna i odpowiednio zwiększamy/zmniejszamy wartość PSI. Dla przykładu: Jesteśmy po sesji i nasza opona ma ustawienie PSI 26.3, a w okienku PSI Hot pokazuje nam 27.1. Jeśli chcemy osiągać ciśnienie np.: 27.7 musimy to odjąć od tego, co nam wyszło: 27.7-27.1=0.6. I teraz wiemy, że musimy podnieść ustawienie PSI o 0.6, tym samym z naszego 26.3 przechodzimy na 26.9.

To jednak nie wszystko – po tym, musimy pojeździć i obserwować, czy ciśnieniejest takie, jak chcieliśmy, gdyż mniej PSI > opona nagrzewa się szybciej i bardziej, a przy większej ilości PSI jest totalnie na odwrót. Co ważne, w przypadku przesadzenia w jakimś zakręcie i spinowania – ta wartość może będzie bezużyteczna.

Nie przyda nam się ona także totalnie, gdy agresywnie atakujemy kerby, wyjeżdżamy za tor, gdyż takie zachowanie będą powodować utratę ciśnienia przez oponę.

OMI – temperatura odpowiednio na Zewnątrz, środku, wnętrzu opony (Outside, Middle, Inside). Dobrze ustawiony Camber powinien zakończyć się tym, że temperatura zewnętrzna powinna być niższa od temperatury wewnętrznej o 9 stopni Celcjusza.

Zużycie / Wear – Wskaźnik zużycia opon. 3 mm to nówki, a 1.5 mm to zużyte gumy. Przy odpowiednich warunkach, możemy na jednym komplecie opon przejechać nawet do 2 godzin.

Zbieżność / Toe – Czyli ustawienie tego gdzie koła “patrzą”.  Wartości ujemne powodują, że koła patrzą “na zewnątrz” a wartości dodatnie powodują, że koła są zbieżne, czyli są lekko skręcone “do środka”. Większe wartości wpływają na zużycie opon, ich temperaturę. Ogólna zasada: Przód zwykle rozbieżny, a tył zawsze zbieżny. Z tyłu maksymalnie możecie mieć 0, nigdy nie idźcie w rozbieżny tył. Jeśli chcecie tak zmienić tylną zbieżność, to najprawdopodobniej znaczy, że zrobiliście coś bardzo złego z resztą konfiguracji. A po więcej informacji, zapraszam do Poradnika przyczepności #7.

Pochylenie kół / Camber – czyli jak są pochylone nasze koła. Dokładne wytłumaczenie jak to działa znajdziecie w Poradniku przyczepności nr 6, Ogólnie dobre ustawienie charakteryzuje się różnicą 9C pomiędzy zewnętrzną a wewnętrzną częścią opony (to wewnętrzna ma być te 9 stopni cieplejsza). Ogólnie mało kiedy dotykamy tego ustawienia. Poleciłbym to osobom, będącym w stanie “wyciągnąć” z Moteca dane, które dadzą czarno na białym czy trzeba ten parametr zmienić.

Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy / Caster – Tylko na przedniej osi. Wpływa na to jak, bardzo koła chcą się “prostować” (czyli efektem ubocznym będzie zwiększenie sił FFB w zakręcie) oraz jak zmienia się camber w zakręcie. Więcej o tym w 8 części Poradnika Przyczepności.

Assetto Corsa Competizione Setup - TorquedMad Mind Blog MotoryzacyjnyAssetto Corsa Competizione Setup - TorquedMad Mind Blog Motoryzacyjny
2 Elektronika / Electronics

TC – kontrola Trakcji. 0 = wyłączona a im wyższy numer, tym wcześniej ingeruje

TC2 – drugie ustawienie kontroli trakcji. Tak jak w TC1 ustawiamy “kiedy” ma reagować, tak w TC2 – jak mocno. Można tym “doszlifować” ustawienia elektroniki, aby wóz był jak najwygodniejszy w prowadzeniu.

ABS – czyli jak mocno ma ABS interweniować. 0 = wyłączony, a im wyżej, tym bardziej nas pilnuje.

ECUMap – Wybór mapy silnika. W dalszej części zostaną one bardziej szczegółowo opisane.

Okrążenia telemetryczne / telemetry laps – Tutaj wybieramy przez ile okrążeń od wyjazdu z PIT Assetto Corsa Competizione ma zapisywać plik telemetrii, który możemy potem otworzyć w przykładowo Motec i2Pro

Dodatkowo mamy na tym ekranie pokazane zalecane ustawienia TC i ABS w odniesieniu do zużycia opon i warunków.

Assetto Corsa Competizione Setup - TorquedMad Mind Blog MotoryzacyjnyAssetto Corsa Competizione Setup - TorquedMad Mind Blog Motoryzacyjny
3 Paliwo i strategia / Fuel & Strategy

Zużycie / Wear – Zużycie opony w 3 sekcjach. Zewnętrznej, w środku i wewnętrznej. 3 mm to pełny bieżnik, przy 1.5 mm opona jest uważana za zużytą, a poniżej 1 mm to proszenie się o kłopoty. Na zużycie wpływa wpływa prawie, że wszystko. Od temperatury opon, poprzez zbieżność kół, poziom kontroli trakcji i ABS, twardości amortyzatorów, sprężyn, czy (w sumie najważniejsze) styl jazdy i to jak panujecie nad pojazdem.

Grain – im większy, tym szybsze zużycie opon. Pojawia się od jazdy na zbyt zimnych oponach i poślizgach. Polega to na tym, że kawałki opony się rolują i przyklejają do niej, generując nierówną powierzchnię. Traktujcie to bardziej jako wskaźnik odnośnie waszego setu / stylu jazdy, niż realnego wpływu na przyczepność.

Łuszczenie / Blister – im większy, tym szybsze zużycie opon. Pojawia się od jazdy na przegrzanych oponach/zbyt wysokim ciśnieniu. Polega na tym, że kawałki opony po prostu odpadają, generując nierówną powierzchnię i utratę przyczepności. Traktujcie to bardziej jako wskaźnik odnośnie waszego setu / stylu jazdy, niż realnego wpływu na przyczepność.

Spłaszczenie / Flat Spot – czyli informacja czy występują płaskie miejsca na oponie po zablokowaniu hamulców podczas hamowania. Daje nam to informację gdzie tracimy przyczepność, bądź mamy źle ustawiony balans hamulców.

Zużycie klocków / Pad wear – Grubość klocka podana w mm zwykle można je zetrzeć do 20 mm grubości bez zmian w charakterystyce. Klocek numer 2 będzie dobry w większości sytuacji. Wartość graniczna, którą już zobaczymy na HUD to 10 mm. Jest kilka czynników wpływających na zużycie klocków, ale ogólne wartości jakie mieszanki ile powinniśmy wytrzymać na zestawie, znajdziecie na końcu.

Zużycie tarcz / Disc wear – Grubość tarczy podana w mm. Wystarczają spokojnie na 24h wyścig, więc nie ma co się nimi przejmować.

Paliwo i opony:

Paliwo / Fuel – z iloma litrami paliwa opuszczamy PIT

Opona / Tyre – wybieramy czy chcemy oponę na suchą (dry), czy na mokrą (wet) nawierzchnię. Podczas jazdy na HUD po prawej stronie, pomiędzy wskaźnikami opon zobaczymy także informację, na jakim zestawie jedziemy w formie [typ mieszanki] [numer kompletu]

Komplet opon / Tyre set – zależnie od ustawień serwera mamy limitowaną ilość opon, więc trzeba się upewnić, że jeśli chcemy jechać na nowych oponach – musimy dać nowy komplet.

Hamulce przednie-tylne / Front-rear brakes – wybór mieszanki klocków hamulcowych. Szczegółowo są opisane na końcu. Domyślnie jest to klocek 2, który jest odpowiedni do większości zastosowań.

Strategia postojowa / Pitstop strategy – tutaj ustawiamy wszystko, co możemy zmienić, gdy zjedziemy na pit-stop w trakcie wyścigu. Zmiana klocków, opon, dolanie paliwa, ciśnienia w nowych oponach. Możemy także ustawić parę zestawów, aby być przygotowanym na zmienne warunki pogodowe. Do tych ustawień mamy także dostęp podczas jazdy w ekranie MFD.

Assetto Corsa Competizione Setup - TorquedMad Mind Blog MotoryzacyjnyAssetto Corsa Competizione Setup - TorquedMad Mind Blog Motoryzacyjny
4 Przyczepność mechaniczna / Mechanical grip

Stabilizator poprzeczny / Antiroll bar – tutaj ustawiamy sztywność stabilizatorów. Im sztywniejszy stabilizator tym, mniejsze przechyły pojazdu, jednak łatwiej utracić przyczepność

Siła hamowania / Brake power – z jaką siłą samochód hamuje przy 100% wciśniętym hamulcu. Jeśli np.: za łatwo blokujemy koła, możemy się posiłkować tym ustawieniem i lekko go zmniejszyć (albo użyć wyższego ABS). Ogólnie w 99.9% przypadków nikt nie dotyka tego ustawienia, bo ABS tak dobrze działa w ACC.

Balans Hamulców / Brake bias – czyli ile % siły hamowania jest na przedniej osi. O ile w Assetto Corsa wartość % oznaczała, że dokładnie tyle % siły hamowania szło na przednią oś, to w Competizione jest to nieco bardziej skomplikowane, gdyż jest zależne od hamulców w samochodzie. Dla przykładu, możemy mieć samochód, który mając 50% balansu, będzie miał tak naprawdę 70% siły hamowania na przedzie. Dlatego nie ma co się sugerować, że “o ten lexus dobrze jedzie na 63%, to i w AMG to zadziała” – nie zadziała. Ale jest to jedno z ustawień do “doszlifowania” konfiguracji, bądź przestawienia zależnie od zakrętu do jakiego się zbliżamy, więc różnice na poziomie 1% są już mocno odczuwalne.

Współczynnik kierownicy / Wheel rate – upraszczając – twardość sprężyny (różnica jest taka, że mierzone jest to na kole, a nie miejscu kontaktu sprężyny – więcej informacji + kalkulatory dla ciekawych tematu znajdziecie tutaj – po angielsku). Ogólnie im twardsza sprężyna tym mniej samochód nurkuje/przysiada/przechyla się na boki. Co w samochodach używających mocno aerodynamiki (jak GT3) jest dość ważne, gdyż te przechyły mogą nas pozbawić docisku i tym samym przyczepności, ale z drugiej strony musimy walczyć z nierównościami na torze.

Stopień odboju / Bumpstop rate – jak twardy jest odbój amortyzatora, czyli swoista guma/poliuretan (bądź inny materiał), który chroni nasz amortyzator przed uderzeniem przez inne podzespoły samochodu. Jest to “ostatni bastion” przed zakończeniem pracy zawieszenia.

Skok odboju / Bumpstop range – czyli jak wysoki jest odbój. Im wyższy, tym mniejsze okno zostawiamy dla pracy sprężyny.

Dodatkowo bardzo pomocne są grafiki no.: czerwona linia pokazująca jak daleko zawieszenie będzie pracować, Żółta linia to wysokość zawieszenia w statycznej pozycji (jeśli skręcamy w prawo, to na lewych kołach ta linia jakby idzie w górę). Bardziej pomaga ona przy określeniu jak “daleko” mamy ten odbój. Dokładne dane kiedy, znajdziemy już w telemetrii, bądź zaczniemy wyczuwać kiedy oś się kompresuje do pewnego momentu, a potem zachowuje jakbyśmy mieli sporo twardszą sprężynę.

Ogólnie w samochodach korzystających z aero odboje są m.in. wykorzystywane do ograniczenia kąta pochylenia samochodu, tak zwanego rake. Przykładowo: podczas hamowania do zakrętu, przy dużym zanurkowaniu przodu, splitter będzie w stanie wygenerować więcej docisku aerodynamicznego, a do tego tył samochodu będzie na tyle wyżej, że po prostu tylna oś straci całą przyczepność, prezentując nam poślizg nadsterowny na wejściu w zakręt. Może także być w drugą stronę. Zbyt restryktywny odbój “zatrzyma” przód na hamowaniu, a tył się podniesie na tyle, że tylni spoiler będzie generował więcej przyczepności, co zakończy się nam festiwalem podsterowności.

Preload – siła spięcia dyferencjału. W Assetto Corsa był zapisywany jako %, co właściwie nie było prawidłowe, bo nie da się “spiąć” dyferencjału na %.

W skrócie: niższe wartości powodują, że samochód chce chętniej skręcać, jednak na 1-2 biegu mamy wolniejsze wyjście bo koło tracące przyczepność po prostu “pali kapcia”. Wyższe wartości dodają podsterowność na wejściu w zakrętu i ogólnie samochód nie chce skręcać (bo wewnętrzne koło mniej chętnie “zmniejsza prędkość” w stosunku do zewnętrznego), jednak na wyjściu z zakrętu mamy więcej nadsterowności.

Przełożenie układu kierowniczego / Steering Ratio –  14.0 oznacza, że na 14 stopni obroku kierownicy, koła obracają się o 1 stopień. Im wyższa wartość, tym mniej responsywny jest samochód. Możemy w ten sposób “podratować” leniwą pracę rąk, jednak stracimy precyzję kierowania. W większości przypadków nie dotykamy tego ustawienia.

Assetto Corsa Competizione Setup - TorquedMad Mind Blog MotoryzacyjnyAssetto Corsa Competizione Setup - TorquedMad Mind Blog Motoryzacyjny
5 Amortyzatory / Dampers

Sprężanie / Bump – im wyższa wartość, tym bardziej amortyzator spowalnia pracę sprężyny podczas kompresji zawieszenia, czyli przykładowo na przedniej osi – podczas hamowania, a na tylnej – podczas przyśpieszania.

Rozprężanie – Rebound – im wyższa wartość, tym bardziej amortyzator spowalnia pracę sprężyny podczas rozprężenia/podniesienia zawieszenia, czyli przykładowo na tylnej osi – podczas hamowania, a na przedniej, podczas przyśpieszania.

Szybkie sprężanie / Fast bump – odpowiada za kompresję zawieszenia w momencie szybkiej zmiany, czyli np.: gdy koło uderza w kerb i musi być “podniesione”.

Szybkie rozprężanie – Fast rebound – odpowiada za szybkie rozprężenie zawieszenia w momencie gdy przykładowo koło wpada w dziurę/nierówność, bądź powraca po uderzeniu w kerba.

Ogólnie, jak to Aris określił – praca amortyzatorów to trochę magia. Zrozumienie jak one działają, wymagaja dużej ilości nauki, gdyż mamy tutaj pełno kompromisów. Usztywnienie amortyzatorów pozwoli na stabilniejsze aero, jednak przy szykanach może np.: spowolnić powrót koła, co może się skończyć tym, że koło będące zewnętrznym, mające dobry docisk do asfaltu – zgubi go, gdy stanie się wewnętrznym, gdyż nie będzie w stanie wystarczająco szybko powrócić. Tak samo w drugą stronę. Zbyt miękki amortyzator spowoduje, że to samo koło w drugim zakręcie po prostu się “odbije” od nawierzchni. Kolejny przykład dla wartości “Szybkie / Fast” – gdy ustawimy np.: zbyt wolne rozprężenie, po uderzeniu w kerba koło, zamiast powrócić na asfalt jak najszybciej, będzie wracało dość leniwo. Natomiast zbyt wysoka wartość w sprężaniu sprawi, że samochód będzie bardziej przechylał się/podskakiwał na kerbach, zabierając nam docisk aerodynamiczny. Musimy pamiętać, że każdy przechył, podskok, nagła zmiana kąta będzie powodować problemy z aerodynamiką. Powyższe informacje bardzo upraszczają temat amortyzatorów, ale do takiego poziomu, abyście w miarę bezproblemowo wiedzieli czego się spodziewać.

Assetto Corsa Competizione Setup - TorquedMad Mind Blog MotoryzacyjnyAssetto Corsa Competizione Setup - TorquedMad Mind Blog Motoryzacyjny
6 Aerodynamika / Aero

Wysokość zawieszenia / Ride height – Wysokość, na jakiej mamy przednią/tylnią oś. Powinna być jak najniższa, jednak nierówności na torze, kerby szybko zweryfikują nasze plany na to. Nie warto “na pałę” iść w najniższą wartość. Dodatkowo tymi ustawieniami zmieniamy balans aerodynamiki, gdyż wysokością zawieszenia możemy doszlifować, która oś będzie generować więcej docisku aerodynamicznego.

Spoiler-Splitter – Nachylenie spoilera, wielkość splittera. Im wyższa wartość, tym więcej docisku ten jest w stanie wygenerować. Jednak trzeba pamiętać o balansie i maksymalnej prędkości. Maksymalne wartości zniszczą naszą prędkość, a źle dobranie przodu do tyłu – balans w zakrętach.

Przewody hamulcowe / Brake ducts – Czyli wielkość przewodów dostarczających świeże powietrze hamulcom. Im mniejsza wartość, tym mniej powietrza co daje nam większy Vmax, ale i gorętsze hamulce. Możemy tym ustawieniem także schłodzić/dogrzać opony, zależnie od potrzeb, gdyż opony w ACC poza łapaniem temperatury z kontaktu z asfaltem, odbierają także temperaturę z hamulców.

Tymczasowe paliwo / Temporary fuel – tutaj możemy zasymulować, jak zmieni się nam balans aero z X litrami paliwa. Są samochody, na które za bardzo 100L paliwa nie wpływa, a są i takie (koronnym przykładem niech będzie Porsche 911), gdzie całkowicie zmieni się nam charakterystyka prowadzenia.

Assetto Corsa Competizione Setup - TorquedMad Mind Blog MotoryzacyjnyAssetto Corsa Competizione Setup - TorquedMad Mind Blog Motoryzacyjny
Co zrobić gdy mam problem…

Przejdźmy teraz do aspektu praktycznych zmian. Aris na swoim kanale Discord. dodał bota, który odpowiada na w sumie wszystkie potencjalne problemy, jakie możemy spotkać podczas poprawiania czasu na torze. Instrukcje są dość proste, więc zostaje tylko metodyczna praca.

Jak postępować z instrukcjami.

Przed rozpoczęciem upewnij się, że masz prawidłowe ciśnienia


Zdecyduj czy zmiana, jakiej poszukujesz jest duża, czy mała

- Jeśli jest duża, rozpocznij od góry listy.

- Rozpocznij od pierwszej instrukcji. Jeśli nie jest możliwa do wykonania, przejdź do następnej. Po dokonaniu zmiany przejedź przynajmniej 3 okrążenia.


Jeśli problem nie został rozwiązany całkowicie, musisz ocenić, czy potrzebujesz większej zmiany, czy nie.


Jeśli tak, powtórz powyższą instrukcję.


Jeśli potrzebujesz mniejszej zmiany, rozpocznij od trzeciej instrukcji lub jeśli chcesz tylko dostroić zachowanie, spróbuj od ostatniej.


- Jeśli poszukiwane rozwiązanie jest małe, rozpocznij od dołu listy.

- Rozpocznij od ostatniej instrukcji, a następnie przejedź przynajmniej 3 okrążenia


Jeśli problem nie został wyeliminowany, powtórz albo przejdź do przedostatniej instrukcji z listy. Miej jednak na uwadze, że im wyżej instrukcja na liście, tym będzie miała większy wpływ na prowadzenie.


O czym należy pamiętać:

- Ciśnienia opon są najważniejszym czynnikiem. Najpierw musisz je sprawdzić, zanim będziesz zmieniał ustawienie samochodu. A po zmianach znowu musisz sprawdzić ciśnienia, gdyż konfiguracja zawieszenia zmienia to, w jaki samochód używa opon.

- Istotnym elementem w prowadzeniu samochodu jest osoba znajdująca się pomiędzy kierownicą a fotelem. Upewnij się, że jesteś w stanie przejechać regularnie 10 okrążeń, zanim będziesz totalnie zmieniał setup samochodu.

- Wszystko, co zrobisz wpłynie na samochód we wszystkich podobnych warunkach. Miej na uwadze, że poprawiając zachowanie pojazdu w jednym zakręcie, możesz je pogorszyć w innych częściach toru. Setup samochodu to gra kompromisów.


Jeśli chodzi o zastosowaną terminologię (tutaj maksymalnie uprościłem):

-X - oznacza kliknięcie w lewą strzałkę na ustawieniu X razy - zmniejszamy omawianą wartość

+X - oznacza kliknięcie w prawą strzałkę na ustawieniu X razy - zwiększamy omawianą wartość


Podsterowność na wejściu do szybkiego zakrętu

-1 mm wysokość przedniego zawieszenia

-1 kliknięcie tylnego skrzydła

+2 mm wysokość tylnego zawieszenia

+1 Skok odboju / Bumpstop range na przedniej osi

-1 Stopień odboju / Bumpstop rate na przedniej osi

zmniejszenie % Balansie Hamulców / Brake bias

Mniejszy preload dyferencjału

Ogólnie:

Większe pochylenie przednich kół / camber

Mniejsze pochylenie tylnich kół / camber

Mniejsza zbieżność tylnej osi


 


Podsterowność w apexie szybkiego zakrętu

-1 mm wysokość przedniego zawieszenia

-1 kliknięcie tylnego skrzydła

+2 mm wysokość tylnego zawieszenia

+1 Skok odboju / Bumpstop range na przedniej osi

-1 Stopień odboju / Bumpstop rate na przedniej osi

Mniejszy preload dyferencjału

Ogólnie:

Większe pochylenie przednich kół / camber

Mniejsze pochylenie tylnich kół / camber

Mniejsza zbieżność tylnej osi


 


Podsterowność na wyjściu z szybkiego zakrętu

-1 mm wysokość przedniego zawieszenia

-1 kliknięcie tylnego skrzydła

+2 mm wysokość tylnego zawieszenia

Zmniejsz Skok odboju / Bumpstop range na tylnej osi do 15, a następnie powoli zmniejszaj stamtąd i sprawdź wyniki (rada, aby utrzymać tylny Skok odboju / Bumpstop range na jak najniższym poziomie)

+1 Skok odboju / Bumpstop range na przedniej osi

-1 Stopień odboju / Bumpstop rate na przedniej osi

Mniej kontroli trakcji

Mniejszy preload dyferencjału

Ogólnie:

Większe pochylenie przednich kół / camber

Mniejsze pochylenie tylnich kół / camber

Mniejsza zbieżność tylnej osi


 


Podsterowność na wejściu do wolnego zakrętu

zmniejszenie % Balansie Hamulców / Brake bias

+1 Skok odboju / Bumpstop range na przedniej osi

-1 Stopień odboju / Bumpstop rate na przedniej osi

-1 Współczynnik kierownicy / Wheel rate na przedniej osi

- 1 przedni Stabilizator poprzeczny / Antiroll bar

-1 mm wysokość przedniego zawieszenia

+2 mm wysokość tylnego zawieszenia

Mniejszy preload dyferencjału

Ogólnie:

Większe pochylenie przednich kół / camber

Mniejsze pochylenie tylnich kół / camber

Mniejsza zbieżność tylnej osi


 


Podsterowność w apexie wolnego zakrętu

+1 Skok odboju / Bumpstop range na przedniej osi

-1 Stopień odboju / Bumpstop rate na przedniej osi

-1 Współczynnik kierownicy / Wheel rate na przedniej osi

-1 przedni Stabilizator poprzeczny / Antiroll bar

-1 mm wysokość przedniego zawieszenia

+2 mm wysokość tylnego zawieszenia

Mniejszy preload dyferencjału

Ogólnie:

Większe pochylenie przednich kół / camber

Mniejsze pochylenie tylnich kół / camber

Mniejsza zbieżność tylnej osi


 


Podsterowność na wyjściu z wolnego zakrętu

+1 Skok odboju / Bumpstop range na przedniej osi

-1 Stopień odboju / Bumpstop rate na przedniej osi

Mniej kontroli trakcji

-1 Współczynnik kierownicy / Wheel rate na przedniej osi

-1 przedni Stabilizator poprzeczny / Antiroll bar

+1 tylni Stabilizator poprzeczny / Antiroll bar

-1 mm wysokość przedniego zawieszenia

+2 mm wysokość tylnego zawieszenia

Większy preload dyferencjału

Ogólnie:

Większe pochylenie przednich kół / camber

Mniejsze pochylenie tylnich kół / camber

Mniejsza zbieżność tylnej osi


Nadsterowność na wejściu szybkiego zakrętu


+1 kliknięcie tylnego skrzydła

+1 mm wysokość przedniego zawieszenia

-2 mm wysokość tylnego zawieszenia

-1 Skok odboju / Bumpstop range na przedniej osi

+1 Stopień odboju / Bumpstop rate na przedniej osi

Zwiększenie % Balansie Hamulców / Brake bias

Większy preload dyferencjału

Ogólnie:

Mniejsze pochylenie przednich kół / camber

Większe pochylenie tylnich kół / camber

Większa zbieżność tylnej osi


 


Nadsterowność w apexie szybkiego zakrętu

+1 kliknięcie tylnego skrzydła

+1 mm wysokość przedniego zawieszenia

-2 mm wysokość tylnego zawieszenia

-1 Skok odboju / Bumpstop range na przedniej osi

+1 Stopień odboju / Bumpstop rate na przedniej osi

Większy preload dyferencjału

Ogólnie:

Mniejsze pochylenie przednich kół / camber

Większe pochylenie tylnich kół / camber

Większa zbieżność tylnej osi


 


Nadsterowność na wyjściu szybkiego zakrętu

+1 kliknięcie tylnego skrzydła

+1 mm wysokość przedniego zawieszenia

-2 mm wysokość tylnego zawieszenia

-1 Skok odboju / Bumpstop range na przedniej osi

+1 Stopień odboju / Bumpstop rate na przedniej osi

Większy preload dyferencjału

Ogólnie:

Mniejsze pochylenie przednich kół / camber

Większe pochylenie tylnich kół / camber

Większa zbieżność tylnej osi


 


Nadsterowność na wejściu do wolnego zakrętu

Zwiększenie % Balansie Hamulców / Brake bias

-1 Skok odboju / Bumpstop range na przedniej osi

+1 Stopień odboju / Bumpstop rate na przedniej osi

+1 Współczynnik kierownicy / Wheel rate na przedniej osi

-2 mm wysokość tylnego zawieszenia

+1 przedni Stabilizator poprzeczny / Antiroll bar

+1 mm wysokość przedniego zawieszenia

Większy preload dyferencjału

Ogólnie:

Mniejsze pochylenie przednich kół / camber

Większe pochylenie tylnich kół / camber

Większa zbieżność tylnej osi


 


Nadsterowność w apexie wolnego zakrętu

Maksymalny Skok odboju / Bumpstop range na tylnej osi (aby uniknąć dotykania odobju / bumpstopa podczas przyśpieszenia)

-2 mm wysokość tylnego zawieszenia

+1 Współczynnik kierownicy / Wheel rate na przedniej osi

+1 przedni Stabilizator poprzeczny / Antiroll bar

+1 mm wysokość przedniego zawieszenia

-1 Skok odboju / Bumpstop range na przedniej osi

+1 Stopień odboju / Bumpstop rate na przedniej osi

Mniejszy preload dyferencjału

Ogólnie:

Mniejsze pochylenie tylnich kół / camber

Większa zbieżność tylnej osi


 


Nadsterowność na wyjściu wolnego zakrętu

Maksymalny Skok odboju / Bumpstop range na tylnej osi (aby uniknąć dotykania odobju / bumpstopa podczas przyśpieszenia)

-2 mm wysokość tylnego zawieszenia

+1 Współczynnik kierownicy / Wheel rate na przedniej osi

+1 przedni Stabilizator poprzeczny / Antiroll bar

+1 mm wysokość przedniego zawieszenia

-1 Skok odboju / Bumpstop range na przedniej osi

+1 Stopień odboju / Bumpstop rate na przedniej osi

Mniejszy preload dyferencjału

Ogólnie:

Mniejsze pochylenie przednich kół / camber

Większa zbieżność tylnej osi



Opony się przegrzewają

Najważniejszym czynnikiem jest sposób jazdy

Większe Przewody hamulcowe / Brake ducts (wyższe wartości)

Mniejsze pochylenie kół / camber

Zbieżność / toe bliżej 0

-2 kliknięcia w szybkim sprężaniu-rozprężanie amortyzatorów /fast bump-rebound

-2 kliknięcia w sprężaniu-rozprężanie amortyzatorów /fast bump-rebound

Wyższe wartości ABS i TC


Opony są zimne

Mniejsze Przewody hamulcowe / Brake ducts (niższe wartości)

Większe pochylenie kół / camber

Większe wartości w zbbieżności / toe

+2 kliknięcia w szybkim sprężaniu-rozprężanie amortyzatorów /fast bump-rebound

+2 kliknięcia w sprężaniu-rozprężanie amortyzatorów /fast bump-rebound

Niższe wartości ABS i TC


Warto znać:

Okna ciśnień opon

Wszystkie suche slicki dla GT3: 27.4-28.0 psi

Wszystkie mokre opony dla GT3: 29.5-30.5 psi

Wszystkie suche slicki dla GT4: 26.5-27.5 psi

Wszystkie mokre opony dla GT4: 29.5-30.5 psi


 


Ciśnienia vs temp toru:

+3C -0.1 PSI

-3C +0.1 PSI


Samochód podskakuje na nierównościach i kerbach


+2 Skok odboju / Bumpstop range na przedniej osi

-2 Stopień odboju / Bumpstop rate na przedniej osi

-1 przedni Stabilizator poprzeczny / Antiroll bar

-1 tylni Stabilizator poprzeczny / Antiroll bar

Dostosuj Szybkie sprężanie-rozprężanie / Fast bump-rebound.

Nie ma prostego sposobu na podanie praktycznej zasady. Zwykle powinieneś używać miękkiego szybkiego sprężania fast bump i nieco wyższego szybkiego rozprężenia fast rebound. Ale jeśli Twoje zawieszenie jest sztywne, możesz zauważyć, że im niższe wartości, tym gorzej. W takim przypadku musisz podnieść szybkie sprężenie do znacznie wyższej wartości (sztywniej), a następnie ponownie dostroić.

Dzieje się tak, ponieważ musisz kontrolować, ile energii pochłania sprężyna, uderzając w nierówność (sprężenie-bump). Cała ta energia musi zostać uwolniona (rozprężeniem/reboundem). Jeśli Twój amortyzator jest zbyt miękki, pozwoli to sprężynie na zgromadzenie zbyt dużej ilości energii i nie będziesz w stanie go kontrolować (podskakiwanie koła).

Poza tym… ponieważ amortyzatory są magiczne.


Samochód przechodzi z podsterowności w nadsterowność


Samochód przechodzi z poślizgu podsterownego w nadsterowny w szybkim zakręcie

+1 kliknięcie na współczynniku kierownicy / wheel rate

-1 kliknięcie na przednim skoku odboju / bumpstop range

+2 kliknięcia na wolnym sprężaniu i rozprężaniu / bump i rebound amortyzatorów na wszystkich kołach

+1 kliknięcie na tylnym spoilerze


 


Samochód przechodzi z poślizgu podsterownego w nadsterowny w wolnym zakręcie

+1 kliknięcie na współczynniku kierownicy / wheel rate

-1 kliknięcia na sprężaniu i rozprężaniu / bump i rebound amortyzatorów na wszystkich kołach

-2 mm na wysokości zawieszenia tyłu


Zużycie klocków i tarcz hamulcowych zależy od rodzaju klocków, temperatury, stylu jazdy, siły ABS i rozdziału siły hamowania (brake bias). Ich zużycie jest wyświetlane na końcu każdej sesji jazdy, gdy wrócimy do ekranu setupu. To jak się zachowują, nie zmiania się do zużycia na poziomie 20 mm (różne klocki, w różnym tempie dochodzą do tego momentu).


Dodatkowo , gdy klocki będą miały grubość poniżej 10 mm, ich zużycie pojawi się jako czerwona kropka pośrodku tarcz hamulcowych w miejscu wizualizacji temperatur opon i hamulców na HUD


Klocek 1: Bardzo agresywny współczynnik tarcia, maksymalna skuteczność hamowania, agresywne zużycie tarczy i klocków. Modulacja pedałem hamulca będzie utrudniona po zużyciu bądź wyjściu poza okno temperatury pracy. Używaj tylko w hotlapach, sesjach kwalifikacyjnych albo krótkich wyścigach. Może wytrzymać 3-godzinny wyścig. Ryzykowne i niebezpieczne przy dłuższym używaniu, gdyż zużyty klocek się przegrzewa i hamulec traci linearność.


Klocek 2: Bardzo dobry współczynnik tarcia oraz skuteczność hamowania. Dobre zużycie klocka i tarczy. Praca pedałem jest prawie zawsze linearna, dobrze reaguje na przegrzanie i zużycie. Idealny na wyścigi długodystansowe, ale może być używany do hotlapów, sesji kwalifikacyjnych i krótkich wyścigach. To co traci na wydajności, rekompensuje w przewidywalności pracy. Jest domyślnym wyborem dla wyścigów długodystanowych, gdyż spokojnie wytrzymuje 12 godzin, a z odpowiednią opieką, może dojść do 24 godzin wyścigu. Gdy się zużyje, także będzie się przegrzewał i tracił liniowość pracy, ale w bardziej przewidywalny sposób i po znacznie dłuższych stintach. Ze względu na mniejsze tarcie, może dać możliwość użycia mniejszych kanałów chłodzących hamulce (Brake Ducts w wersji PL: Przewody Hamulcowe)


Klocek 3: Łagodny współczynnik tarcia, strefy hamowania będą dłuższe na suchym torze, bardzo umiarkowane zużycie tarcz i klocków. Bardzo linearna i wyczuwalna praca hamulca, także w chłodnym otoczeniu. Świetny wybór na mokre warunki i bardzo długie wyścigi. Bardzo przewidywalne i łatwe w modulowaniu.


Klocek 4: Identyczny jak Klocek 1, ale z przesadzonym zużyciem w celach demonstracyjnych.


Mapy silników w ACC


Aston Martin Vantage V12 GT3 8 map

1-4 mapy na warunki suche.

1 najszybsza, wysokie zużycie paliwa

2 nieco wolniejsza, normalne zużycie paliwa, agresywna mapa przepustnicy

3 nieco wolniejsza, normalne zużycie paliwa, progresywna mapa przepustnicy

4 najwolniejsza, niższe zużycie paliwa, progresywna mapa przepustnicy


5-7 mapy na warunki mokre

5 podobna do map 2&3 map, normalne zużycie paliwa, lekko progresywna mapa przepustnicy

6 nieco wolniejsza, niższe zużycie paliwa oraz progresywna mapa przepustnicy na warunki mokre

7 identyczna z mapą 6 z bardziej progresywną mapą przepustnicy

8 bardzo wolna mapa i niskie zużycie paliwa gdy na torze jest samochód bezpieczeństwa


 


Aston Martin Vantage V8 GT3 (EVO) 8 map

1-4 mapy na warunki suche

1 najszybsza, wysokie zużycie paliwa

2 nieco wolniejsza, normalne zużycie paliwa, agresywna mapa przepustnicy

3 nieco wolniejsza, normalne zużycie paliwa, progresywna mapa przepustnicy

4 najwolniejsza, niższe zużycie paliwa, progresywna mapa przepustnicy


5-7 mapy na warunki mokre

5 podobna do map 2&3 map, normalne zużycie paliwa, lekko progresywna mapa przepustnicy

6 nieco wolniejsza, niższe zużycie paliwa oraz progresywna mapa przepustnicy na warunki mokre

7 identyczna z mapą 6 z bardziej progresywną mapą przepustnicy

8 bardzo wolna mapa i niskie zużycie paliwa gdy na torze jest samochód bezpieczeństwa


 


Audi R8 GT3 & Audi R8 GT3 EVO 8 map

1-4 mapy na warunki suche

1 najszybsza, wysokie zużycie paliwa

2&3 nieco wolniejsze, normalne zużycie paliwa, 2 różne mapy przepustnicy

4 najwolniejsza, mniejsze zużycie paliwa, taka sama mapa przepustnicy jak w 3

5-7 mapy na warunki mokre

5 szybka mapa, normalne zużycie paliwa z nieznacznie ustawioną mapą przepustnicy na mokre warunki

6&7 nieco wolniejsze, mniejsze zużycie paliwa i 2 różne mapy przepustnicy

8 mapa gdy na torze jest samochód bezpieczeństwa, bardzo wolna i niskie zużycie paliwa


 


Bentley 2016 8 map

1-4 mapy na warunki suche

1 najszybsza, wysokie zużycie paliwa

2&3 nieco wolniejsze, normalne zużycie paliwa, 2 różne mapy przepustnicy

4 najwolniejsza, mniejsze zużycie paliwa, taka sama mapa przepustnicy jak w 3

5-7 mapy na warunki mokre

5 szybka mapa, normalne zużycie paliwa z nieznacznie ustawioną mapą przepustnicy na mokre warunki

6&7 nieco wolniejsze, mniejsze zużycie paliwa i 2 różne mapy przepustnicy

8 mapa gdy na torze jest samochód bezpieczeństwa, bardzo wolna i niskie zużycie paliwa


 


Bentley 2018 8 map

1-4 mapy na warunki suche

1 najszybsza, wysokie zużycie paliwa

2&3 nieco wolniejsze, normalne zużycie paliwa, 2 różne mapy przepustnicy

4 najwolniejsza, mniejsze zużycie paliwa, taka sama mapa przepustnicy jak w 3

5-7 mapy na warunki mokre

5 szybka mapa, normalne zużycie paliwa z nieznacznie ustawioną mapą przepustnicy na mokre warunki

6&7 nieco wolniejsze, mniejsze zużycie paliwa i 2 różne mapy przepustnicy

8 mapa gdy na torze jest samochód bezpieczeństwa, bardzo wolna i niskie zużycie paliwa


 


BMW M6 8 map (to nie błąd, one są dziwne)

1-3 mapy na warunki suche

1 najszybsza, bardzo wysokie zużycie paliwa, agresywna mapa przepustnicy

2&3 nieco wolniejsze, normalne zużycie paliwa, jedna z linearną mapą przepustnicy a druga ze stopniową

4 rezerwowa mapa dla inżynierów, bardzo mało mocy. Nie używaj

5 mapa gdy na torze jest samochód bezpieczeństwa, bardzo wolna i niskie zużycie paliwa

6-8 mapy na warunki mokre

6 najszybsza, wysokie zużycie paliwa, mapa przepustnicy na mokre warunki

7&8 nieco wolniejsze, normalne zużycie paliwa, 2 różne mapy przepustnicy


 


Ferrari 488 GT3 12 map

1-4 mapy na warunki suche

1 najszybsza, normalne zużycie paliwa

2 nieco wolniejsza, mniejsze zużycie paliwa

3 nieco wolniejsza, normalne zużycie paliwa

4 najwolniejsza, najniższe zużycie paliwa

5-8 mapy na warunki mokre

5 najszybsza, normalne zużycie paliwa, mapa przepustnicy na mokre warunki (mniej linearna, bardziej stopniowa)

6 nieco wolniejsza, mniejsze zużycie paliwa, mapa przepustnicy na mokre warunki (mniej linearna, bardziej stopniowa)

7 nieco wolniejsza, normalne zużycie paliwa, mapa przepustnicy na mokre warunki (mniej linearna, bardziej stopniowa)

8 najwolniejsza, najniższe zużycie paliwa, mapa przepustnicy na mokre warunki (mniej linearna, bardziej stopniowa)

9-12 mapa gdy na torze jest samochód bezpieczeństwa, bardzo wolna i niskie zużycie paliwa


 


Ferrari 488 GT3 EVO 12 map

1-5 mapy na warunki suche

1 najszybsza, ekstremalnie agresywna przepustnica i dostarczenie mocy, wysokie zużycie paliwa

2 minimalnie wolniejsza, nadal bardzo agresywna przepustnica i wysokie zużycie paliwa

3 normalna, agresywna przepustnica i normalne zużycie paliwa

4 normalna, nieco agresywna przepustnica i trochę niższe zużycie paliwa

5 normalna, prawie linearna przepustnica i trochę niższe zużycie paliwa

6-8 mapy na warunki mokre

6 nieco wolniejsza, mniejsze zużycie paliwa, mapa przepustnicy na mokre warunki (mniej linearna, bardziej stopniowa)

7 nieco wolniejsza, normalne zużycie paliwa, mapa przepustnicy na mokre warunki (mniej linearna, bardziej stopniowa)

8 najwolniejsza, najniższe zużycie paliwa, mapa przepustnicy na mokre warunki (mniej linearna, bardziej stopniowa)

9-12 mapa gdy na torze jest samochód bezpieczeństwa, bardzo wolna i niskie zużycie paliwa


 


Honda NSX GT3 & Honda NSX GT3 EVO 8 map

1-4 mapy na warunki suche

1 pełna moc, progresywna mapa przepustnicy

2 pełna moc, linearna mapa przepustnicy

3 pełna moc, agresywna mapa przepustnicy

4 pełna moc, bardzo agresywna mapa przepustnicy

5-6 mapy na warunki mokre

5 pełna moc, progresywna mapa przepustnicy

6 pełna moc, bardziej progresywna mapa przepustnicy

7 niższa moc i zużycie paliwa, progresywna mapa przepustnicy

8 mapa gdy na torze jest samochód bezpieczeństwa, bardzo wolna i niskie zużycie paliwa


 


Lamborghini Gallardo REX 4 mapy

1-4 mapy na warunki suche

1 najszybsza, wysokie zużycie paliwa

2 nieco wolniejsza, normalne zużycie paliwa, agresywna mapa przepustnicy

3 identyczna jak 2, progresywna mapa przepustnicy

4 najwolniejsza, mniejsze zużycie paliwa, mapa przepustnicy taka jak w 3


 


Lamborghini Huracan GT3 & Lamborghini Huracan GT3 EVO 8 map

1-4 mapy na warunki suche

1 najszybsza, wysokie zużycie paliwa

2&3 nieco wolniejsza, normalne zużycie paliwa, 2 różne mapy przepustnicy

4 najwolniejsza, mniejsze zużycie paliwa, mapa przepustnicy taka jak w 3

5-7 mapy na warunki mokre

5 szybka mapa, normalne zużycie paliwa, z mapą przepustnicy ustawioną w stronę warunków morkych

6&7 nieco wolniejsze z niższym zużycie paliwa, 2 różne mapy przepustnicy na warunki mokre

8 mapa gdy na torze jest samochód bezpieczeństwa, bardzo wolna i niskie zużycie paliwa


 


Jaguar 6 map

1-3 mapy na warunki suche

1 najszybsza, bardzo wysokie zużycie paliwa, linearna mapa przepustnicy

2 nieco wolniejsza, normalne zużycie paliwa, linearna mapa przepustnicy

3 wolniejsza, mniejsze zużycie paliwa, linearna mapa przepustnicy

4-6 mapy na warunki mokre

4 najszybsza, bardzo wysokie zużycie paliwa, stopniowa mapa przepustnicy na warunki mokre

5 nieco wolniejsza, normalne zużycie paliwa, stopniowa mapa przepustnicy na warunki mokre

6 wolniejsza, mniejsze zużycie paliwa, stopniowa mapa przepustnicy na warunki mokre


 


Nissan GT-R GT3 2016 & 2018 4 mapy

1 najszybsza, wysokie zużycie paliwa, linearna mapa przepustnicy

2 nieco wolniejsza, normalne zużycie paliwa, linearna mapa przepustnicy

3 wolniejsza, niższe zużycie paliwa, linearna mapa przepustnicy

4 oszczędzanie paliwa, linearna mapa przepustnicy


 


Lexus RC F GT3 5 map

1 najszybsza, wysokie zużycie paliwa, linearna mapa przepustnicy

2 identyczna jak 1, agresywna mapa przepustnicy

3 identyczna jak 1, progresywna mapa przepustnicy

4 oszczędzanie paliwa, mapa przepustnicy na mokre warunki

5 mapa gdy na torze jest samochód bezpieczeństwa, bardzo wolna i niskie zużycie paliwa


 


Mclaren 650S GT3 9 map

1-4 mapy na warunki suche

1 najszybsza, normalne zużycie paliwa

2 nieco wolniejsza, niższe zużycie paliwa

3 nieco wolniejsza, normalne zużycie paliwa

4 najwolniejsza, najniższe zużycie paliwa

5-8 mapy na warunki mokre

5 najszybsza, normalne zużycie paliwa, mapa przepustnicy na mokre warunki

6 nieco wolniejsza, niższe zużycie paliwa, mapa przepustnicy na mokre warunki

7 nieco wolniejsza, normalne zużycie paliwa, mapa przepustnicy na mokre warunki

8 najwolniejsza, najniższe zużycie paliwa, mapa przepustnicy na mokre warunki

9 mapa gdy na torze jest samochód bezpieczeństwa, bardzo wolna i niskie zużycie paliwa


 


Mclaren 720S GT3 12 map

1-6 mapy na warunki suche

1 Kwalifikacje: Najszybsza, agresywna mapa przepustnicy, wysokie zużycie paliwa

2 Wyścig 1: nieco wolniejsza, linearna mapa przepustnicy, normalne zużycie paliwa

3 Wyścig 2: nieco wolniejsza, progresywna mapa przepustnicy, nieco niższe zużycie paliwa

4 Mapa na wyścig do oszczędzania paliwa 1: mniej mocy, linearna mapa przepustnicy, niskie zużycie paliwa

5 Mapa na wyścig do oszczędzania paliwa 2: jeszcze mniej mocy, linearna mapa przepustnicy, niższe niż w 4 zużycie paliwa

6 Mapa na wyścig do oszczędzania paliwa 3: najniższa moc, linearna mapa przepustnicy, najniższe zużycie paliwa

7 Na wysokie temperatury. Niska moc i wysokie zużycie paliwa, aby w sytuacjach awaryjnych schłodzić silnik.


8-9 mapy na warunki wilgotne

8 Kwalifikacje na mokrym: progresywna mapa przepustnicy, wysokie zużycie paliwa

9 Wyścig w warunkach wilgotnych z oszczędzaniem paliwa: mniej mocy, progresywna mapa przepustnicy, niskie zużycie paliwa

10-12 mapy na warunki mokre

10 Kwalifikacje na mokrym: mapa przepustnincy na warunki mokre, wysokie zużycie paliwa

11 Wyścig na mokrym 1: nieco wolniejsza, mapa przepustnincy na warunki mokre, normalne zużycie paliwa

12 Wyścig na mokrym 2: nieco wolniejsza, mapa przepustnincy na warunki mokre, normalne zużycie paliwa


 


Mercedes AMG GT3 2015 & AMG GT3 2020 3 mapy

1 najszybsza, wysokie zużycie paliwa, linearna mapa przepustnicy

2 nieco wolniejsza, normalne zużycie paliwa, linearna mapa przepustnicy

3 wolna, niskie, linearna mapa przepustnicy


 


Porsche 991 GT3-R & Porsche 991II GT3-R (EVO) 10 map

1 normalna moc i zużycie paliwa, mniej progresywna mapa przepustnicy

2 normalna moc i zużycie paliwa, progresywna mapa przepustnicy

3 normalna moc i zużycie paliwa, agresywna mapa przepustnicy

4 normalna moc i zużycie paliwa, linearna mapa przepustnicy

5 moc na kwalifikacje, wysokie zużycie paliwa, najmniej progresywna mapa przepustnicy

6 moc na kwalifikacje, wysokie zużycie paliwa, progresywna mapa przepustnicy

7 moc na kwalifikacje, wysokie zużycie paliwa, agresywna mapa przepustnicy

8 moc na kwalifikacje, wysokie zużycie paliwa, linearna mapa przepustnicy

9 niska moc, niskie zużycie paliwa, progresywna mapa przepustnicy

10 mapa gdy na torze jest samochód bezpieczeństwa, bardzo wolna i niskie zużycie paliwa


Mam nadzieję, że powyższe rozjaśniło Wam wszystko i teraz już będziecie mogli ścinać swoje czasy i być kolejnymi, którzy będę mnie objeżdżać na torach!

1 Komentarz

Zostaw odpowiedź