Assetto Corsa: Po co te zakładki w sekcji setup?

Assetto Corsa Car setup - TorquedMad Mind, blog motoryzacyjny

Jako że coraz więcej osób wchodzi w Simracing, jest także coraz więcej osób przerażonych ilością zakładek w ustawieniach samochodu. I w sumie mają rację, bo jeśli nie macie za wiele wiedzy o tym, jak działa zawieszenie (odsyłam do Poradnika Przyczepności), to można się naprawdę zagubić, bądź pójść na drogę totalnie niedziałającego setupu. W tej notce postaram się Wam jak najprościej wytłumaczyć, co możecie zrobić w poszczególnych zakładkach. Także zapnijcie pasy i jedziemy!

Zanim jednak zaczniemy, pamiętajcie: dokładny opis parametru, który chcecie zmienić, zawsze będziecie mieli po najechaniu na parametr. I to powinna być Wasze główne źródło wiedzy, bo tak notka to jedynie mocny wstępniak do tego co tam znajdziecie. Dla osób oczekujących “Setupu dla Nissana GT-RR GT3, aby robił 1:XX na Poznaniu” – zła wiadomość. Tego tu nie będzie.

Assetto Corsa Car setup - TorquedMad Mind, blog motoryzacyjny00 Car Status

Zacznijmy od statusu pojazdu.  Tutaj mamy już ustawienia jak samochód stoi na podłożu. Bierze pod uwagę ciężar paliwa, to jak się skompresuje zawieszenie i jaką wysokość samochodu osiągniemy, co wpłynie na kąty. Dostaniemy także informację, jakie ciśnienia opon wyjdą “na ciepło” (w ustawieniach mamy “na zimno”). Co ciekawe. Możemy zobaczyć także 2 ustawienia, których w sumie AC za bardzo nie symuluje: Grain/Blister oraz Caster. Z pierwszym nie spotkałem się w ogóle, aby był wykorzystywany (może w F1, którym za wiele nie jeżdżę?), a drugi w Assetto Corsa to bardziej “startowy poziom/mnożnik force feedbacku” + to jak się zmienia Camber w momencie skrętu kół. Nie znalazłem samochodu w AC, który by pozwolił na zmianę Kąta Wyprzedzenia Sworznia Zwrotnicy, więc zostaje nam tylko pochylenie koła w zakręcie. Na szczęście do tego mamy aplikację/mod, o czym pewnie wiecie z mojej listy polecanych modów. Co ważne. No i najważniejsze – miejcie ciągle na uwadze to okno z prostej przyczyny – jedne zmiany wpływają na inne. Dodacie więcej paliwa > zmienia się wysokość > zmieniają się kąty kół. Zmienicie twardość sprężyn > zmienia się wysokość > zmieniają się kąty. I tak dalej.

Assetto Corsa Car setup - TorquedMad Mind, blog motoryzacyjny01 Gears

Pierwsza zakładka (tej z listą setupów nie liczę), w której zaczniemy “grzebać”. Długość skrzyni biegów, jak i poszczególnych biegów. Zakładka ta będzie się różnić między samochodami, gdyż np.: nowoczesne GT3 pozwolą na pełną kontrolę każdego biegu, ale już np.: DTM z lat 80 da nam jedynie kilka predefiniowanych zestawów biegów + możliwość zmiany przełożenia dyferencjału. Ogólnie powinniśmy ustawić skrzynię tak, aby wykorzystywać, jak najwięcej biegów (jedynkę zwykle pomijamy/zostawiamy na najwolniejsze zakręty) i aby zakres obrotów wpasowywał się w charakterystykę silnika (którą można podejrzeć w np.: Content Managerze). Wszystko po to, aby optymalnie wykorzystać możliwości silnika. Osobiście zaczynam od tego, że skracam/wydłużam skrzynię, aby na najwyższym biegu być niewiele przed odcięciem silnika na najdłuższej prostej. Dopiero potem się zajmuję samymi biegami, czy nie za krótkie, za długie. Ogólnie jak będziecie budować swój setup, może się okazać, że będziecie tutaj często wracać, aby “doszlifować” ten element do Waszej wygody.

Assetto Corsa Car setup - TorquedMad Mind, blog motoryzacyjny02 Tyres

Opony. Czarne złoto. Mamy do wyboru typ mieszanki (ograniczone bardziej bądź mniej przez samochód), jak i ciśnienia. Co ważne. Tutaj ustawiamy ciśnienia na zimno. Dopiero jak jedziemy, przy pomocy różnych aplikacji zobaczymy jaką temperaturę i ciśnienie utrzymują gumy. Na podstawie tego dostosowujemy ten parametr. Pamiętajcie, że w Assetto Corsa, ważniejsze jest ciśnienie niż temperatura. Jeśli PSI macie “na zielono” a opony macie lekko niedogrzane bądź minimalnie za gorące, nie przejmujcie się. Ważniejszy parametr macie na miejscu. No i najważniejsze: większe ciśnienie = wolniejsze nagrzewanie i lepsze “trzymanie temperatury”. Mniejsze ciśnienie = szybsze nagrzewanie i szybsze zmiany temperatury. A wraz z jazdą, gumy mogą się nagrzewać, bądź ochładzać. Może się okazać, że będziecie musieli np.: przy oponie mającej za duże ciśnienie np.: dodać 1 PSI i się okaże, że mimo wszystko ciśnienie na torze będziecie mieli optymalne, bo opona po prostu nie jest w stanie się tak nagrzać. No i mieszanki. Im miększa, tym lepiej trzyma, ale też szybciej się zużywa, bądź łatwiej przegrzać i skończyć ze zbyt napompowaną oponą. Kolejny faktor do przemyślenia, gdy robimy nasz setup. I na koniec ostatnia “notatka”: ciśnienie na zimno wpływa na wysokość naszego samochodu.

Assetto Corsa Car setup - TorquedMad Mind, blog motoryzacyjny03 Fuel

Paliwo. Wyrażane w litrach. Nic mniej, nic więcej. Pamiętajcie, że paliwo waży, więc lanie pełnego baku na wyścig, bądź zostawienie 10L na kwalifikacje diametralnie zmieni zachowanie naszego samochodu. Ile tankować? Po 2 czystych kółkach AC sama nam powie w tej zakładce, na ile minut wystarczy nam dana ilość paliwa. Osobiście wolę jednak aplikacje pokazujące spalanie na okrążenie, a do tego mamy kilka stron w internecie lub prostą formułę w Excelu, aby policzyć z tego wymaganą ilość paliwa na wyścig.

04 Electronics
Assetto Corsa Car setup - TorquedMad Mind, blog motoryzacyjnyAssetto Corsa Car setup - TorquedMad Mind, blog motoryzacyjny

Pierwsza zakładka, której parametry możemy także zmieniać w locie, więc warto sobie ustawić jakieś klawisze do tego. Czy to na kierownicy, czy na klawiaturze, jeśli macie pod ręką (do takich rzeczy świetną opcją jest kupienie Numpada na USB i montaż gdzieś obok kierownicy, gdyż może się narobić tutaj sporo przycisków). W tej zakładce mamy głównie ustawienia tego jak bardzo ingeruje Kontrola Trakcji (TC) i ABS (ABS :) ). Co ważne, Assetto Corsa ma bardzo nielogiczny system na te 2 parametry. Otóż TC i ABS na 1/X – oznacza to full ingerencję. Dopiero im ta liczba jest wyższa, tym mniej te wspomagacze ingerują. Oznacza to, że Kontrola trakcji jest “słabsza” na ustawieniu 8/11 niż 3/11. Poza tymi 2 ostawieniami (dostępnymi dla większości samochodów), możemy tutaj także znaleźć siłę hamowania silnikiem, sposób ładowania/dostarczania energii z hybrydy.

05 Aero
Assetto Corsa Car setup - TorquedMad Mind, blog motoryzacyjny
Assetto Corsa Car setup - TorquedMad Mind, blog motoryzacyjny

Czyli ustawienia naszego docisku aerodynamicznego. Większe Aero > Lepiej wóz klei. Jednak mamy też niższą prędkość maksymalną. I znowu szukanie kompromisu. Ogólnie ja ustawiam najniższe aero, w jakim się wóz się sensownie trzyma. Jeśli chodzi o “bazę” to zwykle robię tak, że na tory składające się z prostych i tylko wolnych zakrętów – oba ustawienia idą na 0. W połowie, jeśli tor ma szybkie zakręty i kilka prostych. No i na koniec – Aero odczuwalnie zmienia balans samochodu. Może się okazać, że po dodaniu agresywniejszego skrzydła z przodu, tyłek samochodu Wam zacznie uciekać w zakręcie i odwrotnie – większe skrzydło z tyłu i przód Wam będzie wyjeżdżać podsterownością. Także będzie to kolejna zabawa z tym co dla nas ważniejsze.

Assetto Corsa Car setup - TorquedMad Mind, blog motoryzacyjny06 Alignment

Jedna z zakładek, przy której spędzimy wiele czasu. Ogólnie dość klarowna. Camber, czyli pochylenie koła, ustawiane oddzielne na każdym z osobna. Toe to zbieżność z podobnymi możliwościami konfiguracji. Osobiście zawsze ustawiam samochód “per oś”, ale widziałem już setupy, które były szybkie i miały ustawione kąty indywidualnie, pod każde koło. Osobiście czuję się “za cienki” na takie zaawansowane zabawy. Jest to kolejna zakładka, gdzie ważne jest spoglądanie na okno “Car Status”, aby widzieć, co właściwie robimy. Zasady ogólnie jak w prawdziwym samochodzie. Pionowe koła = lepiej na prostych z gazem i hamowaniem, a pochylone koła = lepiej w zakręcie. Jak to określić? No ja zwykle ignoruję prostą, a pochylenie obserwuję z apki Camber Extravaganza i staram się upilnować, aby jak najwięcej zakrętów było jak najbliżej zielonego wykresu. Jeśli chodzi zaś o zbieżność. Zasada jest prosta. Jeśli na wejściu w zakręt samochód jest “opieszały” – ustawiamy przednie koła rozbieżnie (czyli w Car Status mamy mieć wartości ujemne). Jeśli zaś na wyjściu samochód za bardzo zarzuca tyłem – zbieżność musi być dodatnia. Oczywiście charakterystyka samochodu zależy także od reszty parametrów, więc o ile Camber jest u mnie gdzieś po wysokości zawieszenia, tak zbieżność jest zwykle jednym z końcowych ustawień. No i najważniejsze. Zbieżność inna niż 0 okrada Was z prędkości maksymalnej i skuteczności hamowania w linii prostej. O zużyciu opon i wyższej temperaturze, chyba nie muszę wspominać :). Daje nam to kolejną zmienną w “wielkiej walce kompromisów” jaką jest ustawienie samochodu.

07 Dampers
Assetto Corsa Car setup - TorquedMad Mind, blog motoryzacyjnyAssetto Corsa Car setup - TorquedMad Mind, blog motoryzacyjny

Amortyzatory. Dla mnie jedna z trudniejszych spraw w AC. Można ją sobie ułatwić wyciągami z telemetrii i dążeniem do perfekcyjnego ustawienia, jednak na chwilę obecną jestem zbyt wolny, aby przejmować się tym niuansem, więc zwykle tylko “dociągam” tutaj, jako swego rodzaju ostatni szlif. W Co robi amortyzator? Otóż tłumi pracę zawieszenia. A dokładniej spowalnia pracę sprężyny. Na tych zakładkach właśnie ustalamy jak mocno. Niższe wartości – pozwalamy sprężynie na więcej, a wyższe – na mniej. I znowu kompromisy. Twardszy amortyzator – lepsze wejście w zakręt, samochód ogólnie chętniej reaguje na nasze polecenia, ale łatwiej mu o utratę przyczepności. I odwrotnie w drugą stronę. Dlatego tę zakładkę odwiedzam jako jedną z ostatnich. Może też dlatego, że zwykle standardowe ustawienia są dość niezłe.

I teraz w skrócie, o co chodzi tutaj:

Bump i Rebound: tłumienie standardowych ruchów nadwozia. Bump odpowiada za prędkość kompresji amortyzatora, a rebound za jego “rozciągnięcie”. Te ustawienia pomagają w poprawie balansu, gdy samochód nurkuje przy hamowaniu, przechyla się w zakręcie, czy przysiada podczas przyśpieszania. Jak możemy wpływać na balans? Bardzo prosto. Jeśli utwardzimy rebound na tylnej osi, może się okazać, że samochód będzie mniej stabilny podczas hamowania, ale dodatkowo będzie chętniej skręcał podczas trail-brakingu. Ogólnie bardzo fajnie tę wiedzę przekazał Damian Lempart w Szkoleniu online z Simrace.pl.

FST Bump i FST Rebound: tak jak powyżej, tylko dotyczy to reakcji na “szybkie ruchy zawieszenia”, czyli nierówności na torze, czy tarki. Dla przykładu, samochód jest nerwowy na wyjściu z zakrętu, gdy łapie tarkę? Można dać 2 kliknięcia w lewo na FST Bumpie na tylnej osi i tym samym pozwolić sprężynie na nieco więcej pracy, aby “zjadła” sobie tego kerba.

Assetto Corsa Car setup - TorquedMad Mind, blog motoryzacyjny08 Drivetrain

Układ napędowy. Tutaj zwykle 2 ustawienia dla samochodów napędzanych na 1 oś, ale dla wozów AWD może pojawić się więcej. W skrócie: Jak mocno mamy spięty dyferencjał. Często możemy to ustawić oddzielnie na przyśpieszenie (Diff Power) bądź na hamowanie/odpuszczenie gazu (Diff Coast). Tymi ustawieniami też bardzo fajnie możemy rozwiązywać “problemy” w zachowaniu samochodu. Przyhamowaniu samochód jest mega stabilny, ale trochę słabo wchodzi w zakręt? Może warto zmniejszyć Diff Coast? Przy dodaniu gazu, smażymy wewnętrzną oponę? Warto zwiększyć Diff Power.

Assetto Corsa Car setup - TorquedMad Mind, blog motoryzacyjny09 Generic

Tutaj zwykle mamy ustawienia hamulców, jakimi są: Siła hamowania oraz balans. Ta pierwsza jest przydatna przy samochodach bez ABS. Osobiście mam taki test, że rozpędzam samochód do maksymalnej prędkości i hamuję na maksa. Jeśli koła się blokują od razu, to lekko zmniejszam siłę. Co ważne, to ustawienie może się zmienić po reszcie konfiguracji. Jeśli okaże się, że reszta setupu pozwala na mocniejsze hamowanie: dostosowuję ten parametr ponownie.

Brake Bias, czyli balans hamulców. Im wyższa wartość, tym bardziej siła hamowania przekazywana jest na przód. Wiele pojazdów pozwala na zmianę ustawienia w locie, więc warto eksperymentować. Samochód blokuje przednie koła? Może warto “cofnąć” hamulce? Samochód blokuje tylne koła? Warto przenieść siłę hamowania bardziej na przód. 1% wartości może diametralnie zmienić sposób hamowania i wejścia w zakręt, więc nie ma co szaleć. Wiele samochodów pozwala także w trakcie jazdy na regulację co 0.2%, więc możemy tutaj bardzo precyzyjnie ustalić zachowanie układu hamulcowego.

W tej zakładce mogą się także pojawić ustawienia mocy silnika, czy jego limitera. Zwykle zostawia się je na wartościach domyślnych, ale jeśli np.: nie dajecie sobie rady z mocą samochodu na wyjściu z zakrętu, może warto tutaj zajrzeć? Inne pojazdy za to mają bazową moc wystarczającą do 90% zastosowań, ale np.: podczas jazdy można zwiększyć ciśnienie turbo, co może wiązać się z uszkodzeniem silnika. Tutaj fajnym przykładem będzie Mercedes Sauber C9, który już od 40% ciśnienia turbo wymaga bardzo delikatnej prawej stopy, a na 100%, poza uszkadzaniem silnika, jest w stanie zerwać przyczepność na 4. biegu. Jednak spokojnie możecie osiągać ponad 300 km/h.

Assetto Corsa Car setup - TorquedMad Mind, blog motoryzacyjny10 Suspension adv.

Szczerze mówiąc, to ciężko mi polecić dotykanie czegokolwiek w tej zakładce, jeśli ktoś nie ściąga po prostu telemetrii samochodu. To chyba jedyne miejsce, gdzie będziecie potrzebowali już zewnętrznych narzędzi, aby wyciągnąć dokładną pracę samochodu i tym samym dostosować parametry na tej zakładce. A co tutaj znajdziemy? Otóż: długość roboczą/pracy zawieszenia, czy wysokość samych bump-stopów. Różnice pomiędzy pełnym dobiciem a kompresją bump-stopa podczas jazdy mogą być na tyle podobne, że do tego musem będzie już przeanalizowanie wykresów w aplikacji Motec. Dlatego, jeśli dopiero zaczynasz przygodę z Assetto Corsa i wstępnie chce poprawić zachowanie samochodu – najlepiej wstępnie omijać tę zakładkę.

11 Suspension
Assetto Corsa Car setup - TorquedMad Mind, blog motoryzacyjnyAssetto Corsa Car setup - TorquedMad Mind, blog motoryzacyjny

Zbliżamy się do końca i trafiamy na właściwie… Pierwszą po ciśnieniu opon zakładkę, którą musimy się mocno zainteresować. Znajdziemy tutaj pełne ustawienie wysokości samochodu, twardości sprężyn, jak i sztywności stabilizatorów. Praktycznie podstawa setupu według mnie zaczyna się tutaj i w tym właśnie miejscu spędzimy sporo czasu, gdyż zmiany tutaj są praktycznie tymi najbardziej odczuwalnymi. Pamiętajcie także, że: zmiana twardości sprężyn zmienia wysokość pojazdu, a to doprowadza do zmiany kąta pochyleń koła, więc często po zmianach tutaj, wracamy do zakładki Alignment i poprawiamy sobie kąty.

Jak tutaj zaczynam? Najczęściej zawieszenie idzie w dół “ile się da” (aż w car statusie będzie na żółto, albo niżej się nie da – i co pierwsze). Pozostawiam stabilizatory i sprężyny bez zmian i jeżdżę. Sprawdzam, czy wóz nie dobija podłogą (ślizganie podłogą = brak sterowności), czy “kiełbaski” na wnętrzu zakrętów chcą wyrzucić samochód w kosmos, czy po prostu samochód klei się podłoża. Potem zostaje określenie charakterystyki samochodu. Czy jest mocno podsterowny, czy nadsterowny. Wtedy odpowiednio zmieniamy stabilizatory czy sprężyny. Zasada tutaj jest prosta > pasek idzie w prawo = sztywniej/twardziej, a gdy Pasek zmierza w lewo i wartość jest niższa: element robi się odpowiednio miększy.

Assetto Corsa Car setup - TorquedMad Mind, blog motoryzacyjny13 pitstop strategy

No i witamy w ostatniej zakładce. Tutaj dość prosta sprawa. Mamy do użycia 3 plany na: Dolanie paliwa, zmianę typu opon i ciśnień. Ciężko tutaj coś więcej powiedzieć, poza tym, że podczas wyścigu macie jeszcze możliwość modyfikowania tych planów, więc możecie się przygotować na praktycznie wszystkie scenariusze. Jeśli jednak uważacie, że 3 schematy to za mało, to w ustawieniach Content Managera możecie zwiększyć ich ilość.

 

Wreszcie koniec!

Tym samym właśnie przebiliśmy się przez 13 zakładek ustawień samochodu i możemy rozpocząć zabawy z dopieszczaniem podwozia, aby lepiej pasowało do naszego stylu jazdy. Polecam ściąganie różnych setupów z internetu, jazdę na nich, a potem próbę rozgryzienia: dlaczego dany samochód prowadzi się właśnie tak. Jest to świetna “nerdowa” zabawa, która daje sporo wiedzy. Pamiętajcie jednak, że dorwanie najszybszego setupu nie zagwarantuje Wam dobrego czasu. Dlaczego? Każdy jeździ inaczej. Każdemu odpowiada coś innego. Każdy ma też inny sprzęt do jazdy. Kilka razy mi się zdarzało, że dostałem od sporo szybszego kierowcy setup, którym byłem na start 1 sec wolniejszy od tego, którego ja zrobiłem. Jednak tamten setup wymagał ode mnie praktycznie sporej zmiany sposobu jazdy na taki, który był dla mnie średnio komfortowy. Dlatego ważne jest, abyście przynajmniej liznęli podstawy. Dzięki temu możecie przykładowo taki “super-setup3wr.ini” dostosować pod siebie, jeździć przyjemniej i, co najważniejsze, szybciej!

Na koniec jeszcze Wam popsuję humor. Assetto Corsa to tylko symulator. Można w nim dość nieźle np.: opracować kąty zawieszenia na następny wypad na Tor Poznań (jeśli np.: samochód ma bardzo dobrze odwzorowaną fizykę, bo nie wszystkie samochody z modów mają. Jeśli macie prywatnie samochód, który jest bazowo w AC – macie lepiej ;) ), ale niestety nadal możecie trafić na tzw. glitchowanie setupów. Polega to w skrócie na tym, że setup nie ma najmniejszego sensu, ale tak bardzo fizyka AC dostaje nim po łbie, że docelowo jest szybszy. To jest jednak temat na inny wpis ;)

Jednak nie koniec, bo dodatek!

Od jakiegoś czasu myślałem, czy by nie napisać takiego prostego poradnika, od czego zacząć przygotowanie setupu. Jednak uświadomiłem sobie, że sam właściwie korzystam z poradnika Chrisa Haye. Postanowiłem (oczywiście za zgodą) przetłumaczyć go dla Was, abyście także mieli nieco łatwiej. Z powyższą rozpiską zakładek, myślę że będzie Wam znacznie łatwiej ustawić samochód.

Chris Haye Sim Racing Setup Guide in Polish by TorquedMad Mind - blog motoryzacyjny.
Kliknij obrazek aby otworzyć pdf w wysokiej jakości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Verified by MonsterInsights